7 Oca 2008

Kebap nerede icat edildi?

"Aslında kebabın anavatanı Almanya'dır. Kebap ilk olarak bundan 10-15 yıl önce Berlin'de icat edildi. Türkiye'ye de buradan taşındı."

Bu akıl almaz beyânatın sahibini ben tanımıyorum. Fransız bir arkadaş, 'elçiye zeval olmaz' diyerek Alman bir arkadaşından duyduğu bu malûmatı bana aktardı ve 'doğru mu?' diye sordu. Ben de gereken açıklamayı yaptım yapmasına da, bunu kim hangi koca götünden uydurmuştur, bizim 'haliç'in dibinde külçe külçe altın varmış, caponlar biz çıkarırız ama yarısını da alırız demiş, bizimkiler de kabûl etmemiş' şehir efsanesiyle aşık atacak denli pervasız olan bu hikâye nasıl ortaya çıkmıştır bilemedim.

Düşünüyorum: Hem Alaman, hem de Fransız; muhtemelen kebap derken döneri kast ediyorlar. Berlin'in, İstanbul'dan sonra en çok dönerciye evsahipliği yapan kent olması da böyle bir şeyi akıllara getirmiş olabilir. Almanya'da yaşayan ya da ziyarette bulunanlar bilir, burada 'döner' diye satılan şey fabrikalarda kıymadan ve kimbilir hayvanın hangi parçalarından üretilen, sentetik lezzete sahip, boktan bir şeydir. Dönerciler bunu kendileri yapmaz ve hepsi birkaç büyük üreticiyle çalıştığı için dönerin lezzeti de standarttır. Almanlar ve bazı Almancılar, Türkiye'deki döneri bilmedikleri ya da damak tadları buna alıştığı için, bu sentetik maddenin Türkiye'de yapılan dönerden daha lezzetli olduğunu iddia edecek denli ileri giderler. Eğer kebaptan kast edilen, Antepli kebap ustalarını mezarlarında yağı çıkmış döner gibi döndürmeye muktedir bu 'döneahğ' denen şey ise; bizim Alman'ın önermesi de bir ölçüde doğrudur. Ama çok şükür fabrikasyon döner henüz Türkiye'ye yayılmamıştır ve her dönerci, dönerini kendi hazırlar. Yoksa buradakinin rengi bile tiksinmeye yeter de artar.

(Yukarıdaki resmi aldığım kaynakta mesela, eleman bayılmış Berlin dönerine. Ki şimdi düşünüyorum Berlin'de dönerden çok, sosuna ve içine bolca doldurulan sebzelere kanıyor herhalde bu gâvurlar. Memlekette sos olayına giren dönerci pek yoktur, sebze ve ot konusunda da buradaki kadar çeşit sunan azdır.)

NOTLAR:

* Buradaki döner üreten fabrikalardan birinin televizyonlarda dönen bir reklamı var ki, kötülüğünü, kiçliğini, iticiliğini anlatmaya kelimeler yetmez inanın. Umut Döner'e ait olan bu reklamın sloganını aktarsam buraya ne demek istediğim anlaşılır herhalde:

"Umut Döner yiyin, adamı hasta etmeyin!"

* Konuyla ilgisi yok ama bilmem biliyor muydunuz: Orhan Gencebay'ın cumhurbaşkanından imzalı 'istediği gibi esrar içebilir' belgesi varmış ama Abdullah Gül imzalamayı reddetmiş. Bunun yerine aynı belgeden Osman Yağmurdereli'ye bir tane verilmiş, onun için kafası hep iyiymiş bizim şişmanın.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

simdi size ilginc bir hikaye anlatacagim...dinleyip dinlememek size kalmis tabii ki...ama saniyorum ki, blogunuza kadar geldigime göre, nacizane okursunuz. siklikla blog yazdiginiza göre, okursunuz okursunuz:) amma uzattim yahu...
ben bir lafmacun.org yazariyim. kalihora adim...evet pek yaratici sayilmaz...bir baslik acacaktim. "rehavet" alla alla nasil da daha önceden acilmamis olur dedim, eksi'den bir teyid edeyim(tdk eksi'den sonra geliyor teyid konusunda artik) dogru yazmistim iste, rehavetti kelimenin asli...
bir de öyle suser varmis, bir iki entrysinin linki verilmisti...okudum:) bundestag bahcesindeki mangal hadisesine cok güldüm, aklima görlitzer bahnhof geldi...derken sonuna kadar okudum mahlas alti yazilanlari. sonunda bu blog adresi verilmisti...yukardaki resim kesinlikle berlin'dendi...burdaki evleri adim gibi tanirim:) ayrica o tarz döneri de bir berlinli bulmustur, belirteyim:) berlin ile alakali bir kitapta yaziyordu bu:) velhasil, berlin'de oldugunuzu anlamaya yetti...
ayni topraklar üstünde yasiyor olmamiz bir anda garip geldi bana...sanki sanal kisilikler ancak zirvelerde birbirleriyle görüsebilirlermis gibi(oysa ki lafmacun'da da berlinliler var, lakin onlarla tanisikligimiz lafmacun evveline dayaniyor)

neyse cok uzatmadan,
elinize saglik demek istedim ve bu sayfaya ne kadar tesadüfi bi sekilde geldigimi...
hayat, gariptir:) ondan ötürü, yazmasaydim eger eksik kalacakti bir sey:)

kolay gelsin efendim...iyi günler...