26 Oca 2008

Absürd Öyküler


Okuyanus'un belli temalar etrafında dolanan öykü derlemeleri var, kitapçılarda, kütüphanelerde, ganyan bayiilerinde falan gözüme çarpıyor. Geçende bizim goca kütüphanede mutad turlarımdan birini atarkene gözüme ilişiverdi, güzel de kapak yapmış haylazlar, attım hemen sepete. (Elde sepet taşımayı bir kütüphanede severim, bir de armut toplarken. Vişne toplarken sevmem mesela, ulan hiç bitmeyecekmiş gibi gelir o mini mini vişneler. Tadı da bir şeye benzese içim yanmayacak.) Neyse benim aldığım derleme "Absürd Öyküler" adını taşıyor.

Derlemede öyküsü bulunanlar: Aslı Erdoğan, Bozkurt Şener, Cem Mumcu, Derya Erkenci, Hasan Ali Toptaş, Metin Kaçan, Murat Gülsoy ve Yekta Kopan.

Absürd öykünün hakkını verenler: Aslı Erdoğan, Bozkurt Şener ve Murat Gülsoy. (Gülsoy'un kötü öyküsü var mı ki?)

Benim özellikle değinmek istediğimse, Aslı Erdoğan'ın müthiş bir mizah duygusuyla bezeli "Bir Delinin Güncesi" adlı öyküsü. Arkadaş o ne akıcı üslûptur, o ne zehir gibi kafadır, o ne yırtıcı dildir öyle. Derlemenin hakkı böyle verilir demiş Aslı Erdoğan. (Yakında aynı yazarın "Kırmızı Pelerinli Kent" romanına da değineceğim. Son yıllarda okuduğum en sağlam Türk romanı olduğunu söyleyeyim şimdilik.)

Aslı Erdoğan'ın öyküsünden iki alıntıyla bitirelim:

"(...) Sonra biz, Aristocular ve Platoncular olarak ikiye bölündük. Tartışmalar son derece düzeyli, yapıcı, yaratıcı bir çizgide seyrediyordu ki, Aristoculardan biri, bir Platoncuyu şişledi." (s. 15)

-----------------------------------

"(...) Bana nasıl böyle upuzun olduğumu sordu.

"Aslen Makedonyalıyım."

"Ben Makedonyalıları zenci sanırdım. İyi ki değilsin, Tımar Reisi zencilerden pek hazzetmez. Ülkenin ekonomisi ne durumda?"

"B.İskender'den beri düze çıktık. Vargücümüzle çalışıyoruz."

"Tanırım kendisini, yetenekli çocuktur." (s. 25)

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Kitaplardan bahsetmeye devam ediniz. Sayenizde giderek azalmaya yüz tutmuş kitap alışkanlığım,eski coşgunluğuna ulaşmaya başlayacak...Bende burdan küçük bir kitap önerisi yapmak istiyorum. Dili son derece basite kaçmışta olsa insana ayrı bir haz kattığını düşündüğüm Canan Tan kitabı: Yüreğim seni çok sevdi. Belki bu haz yazarın ilk okuduğum kitabı oluşundanda kaynaklanıyor olabilir.

Mr28k dedi ki...

EVET BENCE DE GÜZEL BİR KİTAP BENDE ZAMAN BULUP OKUYAMIYORUM PAYLAŞIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER... :)

Adsız dedi ki...

Murat Gülsoy'un kötü bir öyküsüiçin lütfen bakınız: Kadınların Gölgesinde/Oysa Herkes Kendisiyle Meşgul.
Bu öykü nasıl basılmış ona aklım ermedi hiç!
Nisa.