14 Ara 2007

Saat kaç?

3 yorum:

WWG dedi ki...

Hi, Nice blog :)
Look from Quebec Canada
http://www.wwg1.com

WWG :)

fevrihareket dedi ki...

abi saat 1'i 10 geciyor..
ama cidden 1'i 10 geciyor..
saat farkini da goz onunde tutarsan.. sayet aramizda 5 saat varsa, senin orada da 18:10 dur. goruyor musun zekayi... nobel alacak adamdim da degerimi bilmediler...
abi bilmem farkettin mi, bu fransiz orospu cocuklari 18h10 yaziyorlar. ben sahsen gicik oluyorum.. sen de oyle yazma, e mi.. hatta soyle sedat'a, o da oyle yazmasin.. yazanlari uyarsin.. sizi cok ozledim a.k.

abi bi de bu saati gorunce aklima geldi.. benim oyle hiyar bi saat planim vardi.. akrebin yonundeki rakam disa yonelecek, yelkovanin yonundeki rakam da renk degistirecekti.. niye diye soracak olursan.. design iste.. daha fazla ustume gelme..

zaten en son tc ziyaretimde bi suru yaratici fikirli arkadasla tanistim -army- ortamlarinda.. hatta biri dedi ki "turkceden ç ve ş harfllerini cikaralim, yerlerine ch ve sh kullanalim, harf tasarrufu yapmis oluruz" dedi..
ben de aferin dedim, "biz bunu daha once niye dusunemedik"

Hakkı Kurtuluş dedi ki...

Muhterem fevrîhareket kesinlikle katılmıyorum. Evet Fransızlar 24 saat sistemiyle yazarlar ve sattle dakika arasında "heures"ün kısaltması olan h harfini eklerler.

18:20'yi dix-huit heures vingt okurlar 18h20 yazarlar. Saat gece birse, 1h22 yazarlar une heure vingt deux derler. Burada "heure" tekildir. Dolayısıyla Fransızca'nın kendi iç mantığınca son derece tutarlı bir yazımdır. Olası yanlışlıkları gidermede birebirdir.

Ben de açıkçası Amerikalıların AM PM muhabettinden nefret ediyorum.

Bu arada kaptığım bir Fransız alışkanlığı telefon numaralarını yazarken telaffuz edilen rakamların arasına nokta koymaktır. Fransa'da ülke içi numaralar 10 hanelidir ve bunlar 2-2-2-2-2 düzeneğinde ezberlenir. Fransızlar da yazımda olası hataları gidermek için numaralar arasına nokta koyarlar. Gayet makûl bir çözümdür. 01.44.16.24.99 gibi.

Bir de meraklısına not: 01 Paris ve çevresi (île de France), 02 Kuzey 03 Doğu 04 Güney (Lyon-Marsilya) 05'de Batı illerinin telefonlarının başladığı numaralardır. 06 da cep telefonlarına ayrılmıştır. 08 ise ücretsiz numaralara ve müşteri numaralarına.

Arz ettim, ayrıca hemen hemen her "şey"de bir "şey"in Fransız hâlini Amerikan hâline tercih ederim, bunu da belirteyim. (Müzikten, kanapeye, şaraptan patatese, şehircilikten ahlak ölçütlerine dek alabilirsiniz.)

Saat konusunda son bir not: Alain Tanner üstâdın şahane filmi "Beyaz Şehirde"de çok güzel bir saat ve diyalog vardır. Lizbon'da bir bara tüneyen denizci Bruno Ganz duvarda asılı 1'den 12'ye değil de 12'den 1'e dizilmiş numaralara sahip "ters" bir saate bakar. Bardaki alımlı "Lizboet" hanıma "saatiniz ters işliyor" der. Kadın da şöyle der: "Belki de saat değil de hayat tersten akıyordur." Sonra filmin şahane tema müziği girer ve o "ters akan hayatı" izlemeye koyuluruz.

Hadi Çarşı'dan esinlendiğim bir sözle bitireyim: "Herkesin hayatı ters akmasın, o ayrıcalık bize kalsın."